[Octombrie e Special] Bertrand Blier / Superbul documentar uitat

hitler connais pas bertrand blier_07

Ce surpriză am avut când am urmărit prima oară Hitler, connais pas, debutul lui Blier la doar 23 de ani, interzis minorilor şi retras de la Festivalul de la Cannes. E un documentar, revendicat ca cinéma vérité (Rouch l-a găsit forţat), în care 11 tineri care erau pe punctual de a împlini 20 de ani la data lansării sunt chemaţi în faţa camerei (camerelor, ca să fim exacţi) să vorbească despre ei, despre familie, despre viaţa lor, despre bani şi proiecte de viitor. Şi termenul de documentar ar putea fi forţat. În definitiv, este un joc de montaj, camuflat în anchetă audio-vizuală. Pe genericul de deschidere, suntem avertizaţi: nu avem de a face cu o anchetă care să privească panoramic asupra unei stări de fapt, ci mai degrabă, spun eu, o formă magică de falsificare a discursului prin unealta indecentă (în cazul documentariului în cauză) a montajului care creează o nouă lume. Concret, deşi cei 11 tineri nu se întâlnesc niciodată pe platoul de filmare (defunctele hale din Epernay), Blier se joacă cu planul şi contraplanul pentru a da impresia că dezbaterea este una ad-hoc, precum întâlnirile alcoolicilor anonimi, în care fiecare îşi destănuie identitatea şi îşi spune problemele.

E şi un film de stare. În deschidere, un travling care introduce camera în pântecele halei, permiţând să surpindă platoul de filmare, dar şi echipa care îşi aşteaptă verdele. O primă protagonistă este surprinsă în gros-plan, faţa-i fiind acoperită de mâinile machiezei care o întreabă dacă are trac. Blier începe aşa; creează un spaţiu de intimitate demn de lucrurile „profunde” ce vor fi dezvăluite. Filmat în alb-negru, un fagure de lumini puternice coboară spre punctul zero al platoului. Pe parcurs, lucrurile se schimbă. Vocile se diversifică iar Blier începe să îşi devoaleze propriile intenţii. La dezvăluirile celor 11, introduce cut-uri scurte cu reacţiile falşilor martori, jucându-se cu intertextul şi recontextualizarea. La vremea lui, filmul a provocat un scandal, fiind acuzat de falsificare a unor reacţii pentru a da o notă de ironie discursului, de deturnare a „intenţiilor nobile” ale unui documentar care ar fi trebuit să vorbească despre „tinerii din ziua de azi”. Blier, sublimul emmerdeur se cam năştea.

hitler connais pas bertrand blier hitler connais pas bertrand blier_02 hitler connais pas bertrand blier_03 hitler connais pas bertrand blier_04 hitler connais pas bertrand blier_05 hitler connais pas bertrand blier_06

Hitler, connais pas
r. Bertrand Blier
Franţa, 1962

0 comentarii:

comentează-te!