FILM: Mort à vendre, de Faouzi Bensaïdi

Într-un orăşel marocan de la malul mării, trei prieteni (sau mai degrabă, complici în ale supravieţuirii) se reîntâlnesc, după ce unul dintre ei iese din închisoare. Se apucă de vechile pasiuni: furt mărunt ziua, din care să îşi asigure banii de buzunar pentru nopţile din Pasarela, o discotecă locală în vogă. Se visează pe cai mari: cu picioarele adâncite în nisip (un fel de vacanţă permanentă), se gândesc să pună mâna pe marile afaceri necurate ale urbei şi să zboare spre Bahamas pentru a se reculege la mormântul lui Tony Montana, o glumă aparent neînsemnată. Alah nu îi mai atrage, iar un drum la Mecca nu ar fi scopul suprem al existenţei unui musulman.

Filmul lui Faouzi Bensaïdi nu e un joc de ping-pong între rău şi bine, viaţă conformă şi una degradată. E un tablou fin tuşat, suficient de echilibrat încât să îl facă agreabil de urmărit. Marocanul îşi onorează gustul pentru detalii, dar ca în orice film izbutit, detaliile îşi spun povestea lor, discret cât să nu eclipseze „plotul”. Asta pentru că punctul de plecare este reţeta filmului poliţist, dar nu se limitează doar la o caricatură. Ca la Scorsese (în vremurile lui faste), oraşul respiră şi pune o piatră de temelie la mitizarea acţiunii. Cei trei băieţaşi care aparent se dedau unui tip de acte criminale mărunte par gigantici, plini de relief în comparaţie cu prostimea. Iar Bensaïdi nu ezită să îi susţină: îi aşază departe de poporul aliniat, prins în ritualul său zilnic (sora lui Malik pleacă în fiecare dimineaţă, devreme, la muncă, într-o fabrică de confecţii; unchiul îşi deschide zi de zi vitrina brutăriei, iar însuşi Malik locuieşte într-o anexă construită pe acoperişul casei, cumva separat de restul familiei). Socialul rezonează în film dar nu în modul pornografic al demonstraţiilor „cu morală”. De fapt, cei trei protagonişti sunt întruchipările stării de fapt dintr-un Maroc pestriţ, filmul oprindu-se din structura sa stric poliţienească, pe la jumătate, pentru a da aer personajelor: Malik întâlneşte o prostituată, fiind dispus să facă compromisuri, un altul este pe punctul de a deveni un practicant religios fervent (o scenă aparent mistică şi pirotecnică este, fapt surpinzător, deranjantă) iar cel de-al treilea ţine calea dreaptă şi încearcă să îi ţine în frâu pe ceilalţi doi.

Mort à vendre emmerdeur_07 Mort à vendre emmerdeur_08 Mort à vendre emmerdeur_09 Mort à vendre emmerdeur_15 Mort à vendre emmerdeur_16 Mort à vendre emmerdeur_18 Mort à vendre emmerdeur_19 Mort à vendre emmerdeur_20 Mort à vendre emmerdeur_34 Mort à vendre emmerdeur_45 Mort à vendre emmerdeur_50 Mort à vendre emmerdeur_51

Mort à vendre / Death for Sale
r. Faouzi Bensaïdi
Maroc, 2011

0 comentarii:

comentează-te!