FILM: Ida, de Pawel Pawlikowski

O călugăriţă novice, fără familie, pleacă în permisie să îşi vadă o veche rudă, o mătuşă de existenţa căreia nu avea habar. Mătuşa, fostă procuror (primele generaţii de comunişti care au trimis mulţi duşmani de clasă, la carceră) a fost degradată din post, acum devenind prostituată. O călugăriţă care îl pictează pe Domnul şi o curvă – din confruntarea asta nu are ce să iasă grozav de original. Şi nici de incitare la ceva, măcar, nu e cazul. Problema cu filmul ăsta este fotogenia. Pawlikowski, polonez britanizat, nu părea chiar un regizor de mâna a doua, incapabil să pună ceva pe film, fără a recurge la o igienă vizuală pe care unii o cataloghează drept mare artă. Ba chiar nu au fost puţine momentele când m-am întrebat dacă nu cumva Ida nu este un film al unui proaspăt absolvent de Film, nu prea talentat, dar extrem de atent şi dornic să pună în practică ce a învăţat în Şcoală. Revenind la fotogenie, aproape fiecare cadru este gândit în termenii fotografiei de studio, planificată din timp. Să te joci cu formele, cu personajul în cadru, nimic nu este un păcat. Numai că Ida aduce a film care imită (şi nu reconstituie), un hibrid între jocul cu camera din filmele godard-iene (geometria unghiurilor), încadraturile inedite ale revoltaţilor japonezi şi un mod de a umple cadrul din filmul cehoslovac. Iar rezultatul este o marmură foarte bine finisată, dar nu natural, ci din munca de montaj, prin scurtarea duratelor acolo unde natura filmului nu o impunea. Pentru că Ida se voia a fi un film tăcut, pustiu, rece, în care personajele nu îşi vorbesc pentru că nu au nimic în trecut care să le lege (asta trebuia să clarifice pseudo-ancheta familială, idee care nu sună chiar rău), şi nu rămâne în urmă decât un set de fotografii alb-negru realizat cu camera de filmat, şi unde absenţa culorii nu ajută la construcţia atmosferei, ci doar maschează lipsa de substanţă.

Poze şi probe la dosar:

ida emmerdeur_02 ida emmerdeur_25 ida emmerdeur_31 ida emmerdeur_37 ida emmerdeur_45 ida emmerdeur_55 ida emmerdeur_58 ida emmerdeur_59
_________________________
Ida
r. Pawel Pawlikowski
Polonia, 2013