FILM: O som ao redor / Zgomot în cartier, de Kleber Mendonça Filho

Recife, Brazilia. Un cartier în apropierea oceanului (pe care îl vedem, rar, pierdut, în uitare, în câteva cadre printre blocuri). Oamenii trăiesc într-un fel de bulă rezidenţială, sub patronajul „dezvoltatorului rezidenţial”, el însuşi locuitor în înălţimile unuia dintre blocuri, deasupra argaţilor. Statutul acestui individ, cu trecut misterios, este clarificat de-a lungul filmului, fără ca Kleber Mendonça Filho să îl vizeze neapărat ca personaj central. Din acest joc, interesul regizorului este de a reconstitui o frântură de Brazilie post-colonială, cu un trecut istoric udat de sclavie secole bune. În sensul ăsta, două momente ale filmului sunt relevante. Unul ar fi evantaiul de imagini alb-negru dintr-o perioadă în care sclavia fusese abolită: un alb care pare a fi un doctor consultă o bătrână, o tânără îmbrăcată ca de carnaval, o casă colonială de pe o plantaţie, un grup de creole care par să fi terminat procesul de alfabetizare. În acţiunea filmului brazilianului, sclavia nu pare să fi fost eradicată, ci reformulată. Patronul cartierului, deţinătorul unui adevărat micro-orăşel, este şi patronul unei mori de pe o plantaţie de trestie de zahăr, iar argaţii de atunci sunt cumpărătorii de apartamente de astăzi.

Dar în Zgomot în cartier, personajul central este sunetul, lăsând undeva în subsidiar, în mâna micilor detalii (pe care vrei sau nu să le vezi) monografia urbană a unui oraş însorit. De la vocile gălăgioase ale unor copii dintr-un părculeţ de la colţul străzii unde sunt înghesuiţi, la mesajele scrise pe drumul din faţa blocului care „tac”, de la o casnică dusă la exasperare de lătratul unui câine din curtea vecinilor (segment care livrează şi cele mai amuzante momente ale întregii pelicule) la sunetul nervos al aspiratorului căruia însă îi iartă păcatele atât timp cât absoarbe nu doar mizeria, ci şi fumul de iarbă  – toate ghidează filmul spre o somfonie de sunete care au naraţiunea lor proprie. Punctul de maximă eleganţă e atins în momentul în care proximitatea urbană este înlocuită de detaşarea rurală, în inima unei vechi mori de trestie de zahăr, unde relaxarea auditivă vine ca o mană cerească. Dar acest schimb radical de peisaj nu are intenţia de a face un joc, deja uzat, de-a răul şi bunul între urban-rural, ci să servească drept punct culminant al poveştii sunetelor. După ce trec pe sub uşa unui vechi cinematograf părăsit (secvenţa preluând estetica filmelor europene coloniale, în contrast intenţionat cu rigurozitatea camerei de filmat din restul filmului), doi amorezaţi se aruncă în calea apei unei cascade asurzitoare, orice strigăt uman fiind îngropat de decibelii căderii apei. E momentul în care omul este anihilat, iar vocea-i este tratată drept un reziduu neglijabil.

Zgomot în cartier e un film despre ghetoizare urbană, este şi un experiment poetic al sunetului dar şi-ar putea revendica şi statutul de thriller. Încă de la bun început (furtul unui casetofon dintr-o maşină), un sentiment de insecuritate există. Apariţia unei echipe care propune locuitorilor străzii să vegheze zi şi noapte tot ce se petrece prin împrejurimi vine să pună gaz pe foc.

o som ao redor emmerdeur_11 o som ao redor emmerdeur_13 o som ao redor emmerdeur_14 o som ao redor emmerdeur_20 o som ao redor emmerdeur_21 o som ao redor emmerdeur_30 o som ao redor emmerdeur_33 o som ao redor emmerdeur_49 o som ao redor emmerdeur_60 o som ao redor emmerdeur_66 o som ao redor emmerdeur_71
___________________________
O som ao redor / Zgomot în cartier
r. Kleber Mendonça Filho
Brazilia, 2012