FILM: “The Immigrant” sau Cum am devenit târfă în America pentru o cauză nobilă

După speculatorii de pe Wall-Street şi poveştile cu sclavi, istorioarele cu imigranţi post-belici sunt cel de-al treilea pilon în ceea ce numesc eu „Facerea unei naţiuni prin cinema”, în cazul nostru, America. James Gray, el însuşi tras dintr-o familie de evrei imigranţi ucrainieni (ceva îmi spune că dacă conflictul Putin-Ucraina ar fi izbucnit cu vreo două luni de zile înaintea Oscarurilor, The Immigrant ar fi fost „marea revelaţie a serii”), o distribuie pe Marion Cotillard în rol de imigrantă poloneză, victimă a trierii bovinelor din Ellis Island, salvată de personajul lui Joaquin Phoenix, un găinar care o împinge să se prostitueze, fiind calea cea mai simplă de a pune mâna pe ceva bani repede şi de a-şi scoate sora bolnavă de TBC din spital-carantină-închisoare. După un preludiu-intrigă foarte viscontian (Moarte la Veneţia şi scena debarcării din gondolă pe o vreme ceţoasă nu e departe de cea a coborârii de pe vaporul transatlantic), şi interogatoriul din vamă, mizanscena devine ceva mai vividă, cu prostituatele dintr-un cabaret new-york-ez suprinse în ipostaze foarte europene, aducând a les années folle vienezi şi estetică prerafaelită. De fapt, The Immigrant doar la capitolul ăsta străluceşte.

Din dorinţa de a exploata melodrama – o femeie care vrea să îşi salveze sora, prostituându-se – dar prin mijloacele cele mai lipsite de emfază, Gray are la îndemână un scenariu lipsit de amplitudine iar momentele dramatice sunt deshidratate de-a dreptul. Spre final, întâlnirea dintre cele două surori e tratată cu distanţa pe care camera o poate lua, din spatele unei ferestre, în timp ce personajul lui Phoenix priveşte într-o oglindă iar la nivelul privirii, pe geam, barca care le duce pe cele două în afara închisorii se îndepărtează uşor. Însă cea mai mare problemă a filmului este triunghiul amoros. Personajul salvatorului, îndrăgostit lulea de poloneză, pendulează între imaginea de protector şi manipulator sentimental, iar apariţia lui Jeremy Renner, victimă a unui coup de foudre care scapă scenariul de obligativitatea de a explica căile îndrăgostirii, forţează nota unei confruntări cu revolver. 

Gray vrea să se şi joace puţin cinefil. Poloneza visează un moment bucolic, boem, în care se bucură cu soră-sa de natura filtrată cromatic prin cameră (ecuaţia clasică a filmului polonez „de livadă”, în care, cu o preţiozitate uneori iritantă sunt surpinse livezi, mere coapte, feţe sugerate printre trestii unduitoare). Mai adaug replicile dubioase pe care încă nu am reuşit să le cataloghez.

the immigrant james gray emmerdeur the immigrant james gray emmerdeur_02 the immigrant james gray emmerdeur_08 the immigrant james gray emmerdeur_14 the immigrant james gray emmerdeur_34 the immigrant james gray emmerdeur_35 the immigrant james gray emmerdeur_53
____________________________________
The Immigrant
r. James Gray
S.U.A., 2013