FILM: Les Salauds, de Claire Denis


La mulţi ani după 35 Rhums (2008), Claire Denis s-a decis să revină la aerul parizian al primelor ei filme (am în cap J'ai pas sommeil), şi să se joace puţin cu filmul de gen, ba chiar apropiindu-se de filmul noir. Un marinar revine în ţară, renunţă la tot, pentru a face dreptate în cazul nepoatei sale, pe fondul cumnatului suicidar, al unei surori enervante şi al unui mister care trebui dezlegat. În spiritul filmului despre justiţiari pe cont propriu, Marco (Vincent Lindon) îşi închiriază un apartament sub cel al viitoarei lui victime, un babalâc putred de bogat, căruia îi place să maltrateze tinere fete inocente.

Firul e unul sacadat. Naraţiunea e gândită ca o spirală, în care informaţiile se leagă doar spre final. Iar de aici se trage cumva deziluzia legată de Les Salauds, pentru că este atât de incoerent, încât devine enervant. La Denis, acest joc de-a şoarecele şi pisica a funcţionat în multe filme, referindu-mă la imaginarul filmului şi la spectatorul care aşteaptă să îi oferi ceva. E aceeaşi deziluzie pe care am împărtăşit-o şi după Demonlover, al lui Assayas. Dacă vreţi, sunt similare în greşeli: pe de o parte, o de-psihologizare a personajelor care face imposibilă practica prezenţei actoriceşti carismatice, iar pe de altă parte, o injecţie cu silicon de planuri care nu reuşsec să dea un imbold naraţiunii, ci doar să o îngreuneze. O fată mergând dezorientată pe o stradă (natural luminată), cu cracii sângerându-i, o detaliere a camerei de tortură, cu ştiuleţi de porumb udaţi de sânge -  nu îşi ating scopul. Ba mai mult, scenariul plusează: o relaţie amoroasă, furtunoasă, brută şi brutală dintre justiţiar şi nevasta călăului ( Chiara Mastroianni) vine ca să rezolve un final şi o ieşire din scenă, forţată de altfel.

Bineînţeles că filmul are şi părţi bune, dacă nu chiar remarcabilă. O mizanscenă coerentă, filtrată prin cameră de Agnès Godard (directorul de imagine tradiţional al filmelor lui Denis).

______________
Les Salauds
r. Claire Denis
Franţa, 2013

0 comentarii:

comentează-te!