Les FILMS: A Touch of Sin, de Zhang Ke Jia

A Touch of Sin e probabil unul dintre cele mai bune filme din ce am vãzut anul ãsta. Vorbim de un omnibus, cu patru scurt-metraje legate ca temã: un localnic pornit împtriva cadrelor de Partid, nemulţumit de vânzarea minei locale cãtre un îmbogãţit peste noapte; un sãrman motociclist pus pe furturi mãrunte, în drum spre oraşul natal, pentru a-şi reîntâlni mama moartã şi familia; o recepţionerã dintr-un spa de cartier, bruscatã de violenţa clienţilor; un muncitor cu accente de parvenitism, angajat într-un hotel exclusivist, în care fetişurile comuniste sunt exploatate sexual.

Sunt două lucruri care dau o notă de nou în filmografia chinezului. Unul ar fi că panoramarea Chinei nu se mai face de la înălţimea observaţiei. În schimb, Zhang Ke coboară foarte mult printre personaje. Violenţa, mutaţiile civilizaţionale nu mai sunt surprinse prin ochii unui regizor-martor, evocator şi călător, ci aruncă întreaga responsabilitate pe umerii personajelor sale. Schimbările de comportament sunt acum fără întoarcere. Celălalt ar fi că individul nu mai e prins cu capul plecat în faţa unui soi de amalgam de neo-orânduiri (nici liberalism pur care ar permite fiecărui om să îşi încerce norocul în viaţă, dar nici un protecţionism al Partidului care să păzească la bună-starea fiecăruia în mod egal). În spiritul ăsta, avem de a face cu patru povestiri despre cum omul poate reacţiona violent pentru a i se face dreptate. Încercarea de a ieşi din autobus parată repetat, din Unknown Pleasures, e transferată şi în A Touch of Sin. Recepţionera este asalatată de doi clienţi fără scrupule care cred că banul poate cumpăra orice serviciu sexual, dar se opune şi iese în final din cameră. E momentul emblematic al filmului.

__________________
A Touch of Sin
r. Zhang Ke Jia
China, 2013

0 comentarii:

comentează-te!