FILM: Rhino Season, de Bahman Ghobadi

Pornit la vizionat filmul cu ceva scepticism, după un frunzărit anterior (deşi ştiam ceva despre regizor). Văzut filmul şi schimbat impresie totală. La prima vedere, filmul lui Bahman Ghobadi (omul care a făcut şi Pisicile persane) întruneşte toate premisele unui eşec al peliculei vomitive filmate gentil, îmbibată de obsesii vizuale prea studiate. Dar lucrurile, în profunzime, nu stau chiar aşa. Povestea e simplă: doi iranieni sunt prinşi de Revoluţia Islamică şi băgaţi la răcoare. Consecinţele sunt diverse, lucru care se va vedea şi în forma filmului. Partea excelentă este că referirile la contextul politic sunt minime, lucru care ţine departe filmul de manipularea istoriei prin cinematograf. În schimb, avem o poveste de dragoste extrem de eficientă, cu accente de meditaţie asupra libertăţii. 

Pe proprie răspundere, declar că Rhino Season este cea mai credibilă, ataşantă şi caldă poveste lucrată în jurul problematicii iraniene a detronării Şahului pe care o cunosc, tocmai pentru că erorile unei istorii sângeroase nu sunt tratate frontal. În schimb, poezia, la propriu şi la figurat, invadează spaţiul frame după frame. Dialogul este modest ca prezenţă. Clarifică câteva informaţii şi fluidizează filmul gândit ca un tot vizual foarte omogen, deşi acoperă mai bine de 30 de ani din viaţa unui poet iranian de etnie kurdă, închis pentru provocare, în timp ce nevasta lui ia calea Istanbulului, ştiindu-l mort. Maniera de a privi timpul este una similară cu Angelopoulos (am în cap Landscape in The Mist sau Voyage to Cythera). Iniţiezi un drum cu mintea şi trupul spre un loc care păstrează amintirea unui trecut; poezia ţine loc de dialog cu tine însuţi, un mod cinematografic de a-ţi motiva prezenţa. 

E cert că Rhino Season este tipul ăla de opus foarte riscant, căruia îi poţi prevedea gradul de reuşită doar în momentul în care ultimul cadru e alipit filmului. E un film de stare şi condensat, demers de-a dreptul onest, pentru că încearcă să parcurgă istoricul suferinţei a doi oameni despărţiţi de 30 de ani de închisoare, şi să ilustreze o experienţă ţinându-se departe de motivele pe care un vestic s-ar aştepta să-i fie servite în raport cu un regim islamic-autoritar. Monica Belluci e Mina (bănuiesc că pentru un iranian, prezenţa şi replicile în farsi nu sunt prea confortabile).


rhino season emmerdeur_04 rhino season emmerdeur_09 rhino season emmerdeur_11 rhino season emmerdeur_14 rhino season emmerdeur_16 rhino season emmerdeur_17 rhino season emmerdeur_18 rhino season emmerdeur_19 rhino season emmerdeur_21 rhino season emmerdeur_25 rhino season emmerdeur_34 rhino season emmerdeur_35 rhino season emmerdeur_37 rhino season emmerdeur_39 rhino season emmerdeur_53 rhino season emmerdeur_54 rhino season emmerdeur_79 rhino season emmerdeur_80 rhino season emmerdeur_88 rhino season emmerdeur_105 rhino season emmerdeur_108 rhino season emmerdeur_109 rhino season emmerdeur_114 rhino season emmerdeur_115 rhino season emmerdeur_116 rhino season emmerdeur_121 rhino season emmerdeur_123 rhino season emmerdeur_132

_____________________________
Rhino Season / Fasle kargadan
r. Bahman Ghobadi
Irak, Turcia, 2013

0 comentarii:

comentează-te!