FILM: New World, de Park Hoon-jung

Liderul unei grupări mafiote sud-coreene moare într-un accident de maşină. Urmaşii încep o vendetă internă în care trei lideri sunt în cărţi. New World, numele pe care poliţia îl dau operaţiunii de destabilizare a grupării, aruncă la boltă o saga de proporţii, extrem de stilată, şi vizual şi în materie de intrigă.

În opoziţia dintre ofiţeri de poliţie (reprezentaţi de un comisar de tipul "scopul scuză mijloacele") şi mişcarea mafiotă, intervine un poliţist sub acoperire infitrat în grupare de ani bani, şi tratat deja ca unul de-al lor. Astfel, matricea bun versus rău este destabilizată complet prin tuşele de remuşcare pe care tânărul le simte, prins între loialitatea pe care trebuie să o arate celor care l-au infiltrat şi conştiinţa mafiotă de care trebuie să dea dovadă. O formă de asfixiere identitară e exploatată, care are calitatea de a creşte tensiunea într-un asemenea film, dar şi de a scoate New World cu faţa curat-originală.

Saga ia amploare. Rând pe rând, pretendenţii la tron sunt scoşi din ecuaţia puterii, prin trădări şi o sumedenie de schimbări de curs narativ, toate coerente, deşi nenumărate. Deş naraţiunea pare un haos complet, acest Park Hoon-jung face uz de o punere în scenă caricaturală, care garantează, după vizionare, exact impresia de film curat-lacrimă. Cei doi pretendenţi din cursa pentru preşedinţia organizaţiei ilustrează o opoziţie pe care nu aş neglija-o: unul încearcă să impună o prezenţă stilată, redusă din punctul de vedere al gesturilor, celălalt are origini sumbre, e originar din China, haotic şi extrem de agitat. Acest conflict între două personaje pune în lumină şi două tonalităţi pe care New World le îmbină foarte bine: pe cea de film poliţist cu pedigree pe de o parte, şi pe cea de film-farsă, cu o multitudine de momente de comedie relaxată.

Scenele "de luptă" sunt o piesă de rezistenţă. Apropiate de stilizare - executanţii-mafioţi nu fac uz de arme de foc, ci de cuţite şi bâte de baseball - bătăile sunt tratate drept mici conglomerate de moment, micro-scene, care îşi au rostul atât cât camera este prezentă. Punctul culminant este o secvenţă dintr-un lift, în care actanţii se măcelăresc până la refuz, moment la fel de magistral tratat vizual precum lupta unul împotriva tuturor din "Oldboy".



__________________________
Sin-se-gae / New World
r. Park Hoon-jung
Coreea de Sud, 2013

0 comentarii:

comentează-te!