FILM: Matei Copil Miner, de Alexandra Gulea

Deşi din timp în timp, Matei Copil Miner te face să îţi ţinteşti privirea la ecran, în ansamblu este un eşec frustrant. Povestea, dacă e cazul să o numim aşa, se concentrează pe un copil care trăieşte cu bunicul său într-un orăşel minier, despărţit de mama care a plecat în Italia, la muncă. Contextul ăsta social evident e doar aparent nucleul întregii construcţii. Deşi prin lucarnele naraţiunii se întrevăd efectele pe care le are asupra unui copil plecarea părinţilor la muncă, filmul despre Matei nu este unul ancorat în spirtul discursului social, ba dimpotrivă. E adevărat că şi imaginea topologică de ansamblu este de-a dreptul dezolantă - vezi blocurile de-a dreptul scârboase ale unui orăşel poluat, pe care Gulea le "prinde" frumos în ramă, dând naştere unei poetici arhitecturale a urâtului (premieră captivantă în cinemaul românesc). Iar pentru asta, Matei Copil Miner trebuie salutat. Pe de altă parte, judecându-l în ansamblu, are aspectul unei şaorma cu de toate, izul social făcând echipă forţată cu referinţe ecologiste (de la un oraş afumat de furnalele miniere din planul doi, filmul se termină cu o invitaţie la iarbă verde), la care m-aş simţi obligat să adaug lentoarea intimă a realismului amestecată cu un false momente de film pre-adolescentin (scena mâzgălirii maşinii directoarei-terminator). 

Intenţiile au fost bune. Matei, pasionat de zoologie (insectarele comunistoide parcă totuşi nu au fost atât de credibile), pleacă de acasă şi se opreşte la ciobanul familiei, sperând că se va simţi mai aproape de natură. În final, se trezşte în Bucureşti, are o întâlnire revelatoare, demnă de un Siddartha, trasă de păr - totul pentru a puncta inadaptabilitatea unui copil pe care nimeni nu stă să îl asculte. Asta s-ar fi vrut să fie subliniat.
După vizionare, ai şi sentimentul unui câştig: imaginea unui oraş aflat în hibernare, animat doar de o înmormântare, şi câteva interludii cu peisaje de iarnă.

matei copil miner gulea emmerdeur matei copil miner gulea emmerdeur_06 matei copil miner gulea emmerdeur_07 matei copil miner gulea emmerdeur_08 matei copil miner gulea emmerdeur_09 matei copil miner gulea emmerdeur_20 matei copil miner gulea emmerdeur_22 matei copil miner gulea emmerdeur_29 matei copil miner gulea emmerdeur_30 matei copil miner gulea emmerdeur_39 matei copil miner gulea emmerdeur_40

___________________________
Matei Copil Miner
r. Alexandra Gulea
Franţa, Germania, România

Un comentariu:

  1. Va invit sa cititi cu argumente de la critici de ce este acest film una din cele mai proaste coproductii romanesti
    Cele mai proaste filme româneşti în coproducţie din 2013-2014, partea II
    http://discerne.wordpress.com/2014/08/10/f13-cele-mai-proaste-filme-romanesti-in-coproductie-din-2013-2014-partea-ii/

    RăspundețiȘtergere

comentează-te!