FILM: "Spring Breakers". Un film mare cât toată pudibonderia americană



Korine a făcut uz de ţâţe şi buci cât 100 de ani de Hollywood, într-un trip halucinogen dezmăţat care intrigă fetele cuminţi, care merg la biserică în fiecare duminică (dar care, pe ascuns, visează şi la cum o să le-o tragă pe la spate Buddha). În prinicipiu, americanul a făcut cea a ce a comis şi Fellini cu La dolce vita. Iei locurile comune ale unui spaţiu cultural şi îl denunţi cu propriile arme. Ca să nu mai spun că şi astăzi, un La dolce vita face să se umezească şi cele mai nelubrifia(n)te pizde la scena cu Fontana din Trevi. În filmul lui Korine, spaţiul deturnat este cel mai americanului corect care îşi trimite copilul la facultate ca să înveţe să fie un om bun, o persoană bună, să vadă binele şi să înveţe să îl comită. E vorba de iluminarea spirituală pe care o caută orice comunitate fervent religioasă.

Distribuirea unor cucoane, idoli ai puştanilor de astăzi (trebuie să recunosc că habar nu aveam cine sunt Elena Gomez sau Vanessa Hudgens), garantează că pilonii aspiraţionali ai producţiilor Disney sunt tranferaţi aici şi vandalizaţi. Acelaşi lucru l-au făcut şi regizori din nouvelle-vague-ul francez (cu Bardot sau Deneuve), în special Godard, dar şi Pialat, atunci când l-a ditribuit pe Depardieu în rolul unui preot de ţară făcător de minuni (după ce actorul jucase o sumedenie de om-care-fute-tot-ce-prinde). În Spring Breakers, îngerii păzitori ai tele-educaţiei de azi sunt aruncaţi într-un film împărţit în două, fiecare parte spunându-şi povestea. Avem, pe de o parte, filmul vorbit - acele nenumărate convorbiri telefonice cu familia, în care curăţenia, regăsirea de sine şi spiritualitatea sunt invocate drept scop existenţial. Pe de altă parte, vizualul nu vine să ilustreze candoarea şi profunzimea devenirii unor fete ieşite din adolescenţă, ci să îl contrazică radical. "Prefaceţi-vă că sunteţi într-un film" dă cheia întregului film, ajuns la apogeu discursiv în scena dezmăţatelor cu cagule roz cântând Britney Spears.

Spring Breakers nu e nepărat un film reacţionar. În sine, are un plot - patru gagici care fură din casa de marcat a unui fast-food ca să plece la mare, unde întâlnesc un interlop care le eliberează de la Răcoare - dar nu stă departe de o teză a realităţii care funţionează pe bază de halucinogene - droguri, cursuri de "Cum să îl iubeşti pe Iisus", mărunţişuri care dau bine în poză (îngheţată în culorile drapelului, chestii hand-made), idoli pop şi ghiduri de tipul "Zece lucruri pe care trebuie să le faci primăvara asta").

_____________________________
Spring Breakers / Vacanţa de vară
r. Harmony Korine
S.U.A., 2012

0 comentarii:

comentează-te!