NOW & THEN (5): Thérèse Desqueyroux

therese desqueyroux franju therese desqueyroux franju_05 threse desqueyroux claude miller_04 threse desqueyroux claude miller_10

La distanţă de 50 de ani, 2 regizori (Georges Franju, în 1962; Claude Miller, în 2012) se decid să lanseze propriile versiuni de ecranizare a romanului lui Mauriac, "Thérèse Desqueyroux". Motiv tocmai bun să intrăm în adâncimile unui roman şi să privim cum a fost el transpus cinematografic, mai mult sau mai puţin înţelept. 
Structura narativă. Cea mai apropiată de structura romanului lui Mauriac este versiunea lui Franju. E o structură modernă, punctată de multă poezie, melancolie, şi ca artificiu narativ, de întoarceri episodice în timp. Thérèse (interpretată de Emanuelle Riva), aflată în maşina care o va duce în faţa soţului care urmează să o judece pentru încercarea de otrăvire, rememorează episoade din trecut care punctează căderea. De cealaltă parte, filmul lui Miller e cu mult mai academic abordat (ceea ce este paradoxal pentru un film de mileniul trei). Firul narativ e abordat "ca la carte", singurul moment în care i se dă Cezarului locul cuvenit este scena de deschidere, unde Thérèse e văzută cum iese pe poarta Tribunalului cu avocatul, şi întâmpinată de tatăl care îi va cere de acum să fie o soţie bună, şi că pentru a-şi spăla păcatele, trebuie să i se supună bărbatului care a luat-o de nevastă, indiferent de ce i-ar cere. 

Subiectul romanului. Romanul lui Mauriac, romancier specializat în dramolete cu burghezi dezgustători, e una bucată carte excelentă. Respectând ambiguitatea romanului, subiectul s-ar rezuma la o femeie căsătorită cu un mic proprietar forestier din zona mlăştinoasă a Acvitaniei, care decide (deşi este mult spus) să îşi otrăvească bărbatul punându-i o supradoză de arsenic în apă. Motivul nu este unul exprimat în carte. Mauriac permitea astfel cititorului să folosească ambiguitatea intrigii nu în numele libertăţii de interpretare, ci mai degrabă în cel al imposibilităţii explicării raţionale a unui fapt. Thérèse este o damă care suferă de asfixierea izolării: Parisul la care jinduieşte este departe, cărţile nu îi sunt suficiente pentru a-şi anihila zvâcurile de independenţă, iar căsnicia e o formă facilă de existenţă socială, dar nu şi un bun de păstrat. În situaţia asta, există două momente cheie care pun jar pe foc forţei latente a protestului împotriva normelor. Când îşi aminteşte de prietena zvăpăiată din copilărie, devenită acum damă de casă, domesticită de regulile opresive ale etichetei burgheze, dar şi când cunoaşte un tânăr venit în vacanţă la conacul familial, stabilit în Marele Paris, dar şi evreu portughez cosmopolit, cu un bagaj de cărţi numai bune de a fi tratate la o plimbare,  în doamna Desqueyroux, dorul de ducă se încinge şi mai tare. Gestul, aparent inocent, de a-şi lăsa soţul să ia mai multe doctorii decât ar fi necesar devine un act ratat al minţii unei femei care nu poate acţiona aşa conform gândurilor. 

Riva vs. Tautou. Alegerea actriţelor se pliază pe atmosfera pe care pariază fiecare dintre cele două filme. Riva e o prezenţă matură, aproape glamuroasă, o personalitate cu mult reliefată în raport cu mediul rural în care trăieşte. Are ceva din voluptatea actriţelor italiene din generaţia ei. Tautou, pe de altă parte, e firavă dar acidă, cu un iz bărbătesc. E cert că rolul lui Tautou este primul din cariera ei cu ceva substanţă. 

Noiret vs. Lellouche. În cazul lui Claude Miller, personajul interpretat de Gilles Lellouche e un bădăran de la ţară, pregătit oricând să mânjească pe mâini de ulei industrial. În cazul lui Franju însă, prezenţa lui Noiret e una cu mult mai subtilă, intrând în pielea unui personaj difuz, obtuz, lipsit de volum personificator. E un fel de om dintr-o bucată, minus charismă, care se pupă mult mai bine cu toată istorioara mauriac-iană. 

Apropo de opţiunile de punere în scenă a fiecăruia dintre cei doi regizori, am selectat screenshot-urile de mai jos care vorbesc de la sine:

therese desqueyroux franju_32 threse desqueyroux claude miller_15
therese desqueyroux franju_50 threse desqueyroux claude miller_29
therese desqueyroux franju_68 threse desqueyroux claude miller_46
therese desqueyroux franju_90 threse desqueyroux claude miller_127
therese desqueyroux franju_111 threse desqueyroux claude miller_171
therese desqueyroux franju_235 therese desqueyroux franju_236 therese desqueyroux franju_237 therese desqueyroux franju_267 threse desqueyroux claude miller_376 threse desqueyroux claude miller_377 threse desqueyroux claude miller_378 threse desqueyroux claude miller_379
therese desqueyroux franju_256  therese desqueyroux franju_259
threse desqueyroux claude miller_416 threse desqueyroux claude miller_419
therese desqueyroux franju_265 therese desqueyroux franju_267 therese desqueyroux franju_271 therese desqueyroux franju_272 threse desqueyroux claude miller_430 threse desqueyroux claude miller_433 threse desqueyroux claude miller_437
therese desqueyroux franju_279 threse desqueyroux claude miller_450
therese desqueyroux franju_284 threse desqueyroux claude miller_465
therese desqueyroux franju_27
threse desqueyroux claude miller_363

0 comentarii:

comentează-te!