FILM: The Invador. Penetrând liniile inamicilor albi


Amadou, care se recomandă ulterior cu numele de Obama, este un imigrant ilegal african, pe străzile Bruxelles-ului. Lucrând în construcţii, se satură într-o zi de viaţa de cetăţean care trăieşte prin pivniţe, şi o porneşte la drum pentru cucerirea lumii.  

Scena din deschiderea filmului are potenţial de dezbatere. Câţiva africani clandestini naufragiază pe o plajă din sudul Europei. Provost apelează la ralenti pentru a suprinde întâlnirea dintre un african musculos (clişeu vizual din filmele cu sclavi) şi o băştinaşă, o blondă-nud cu pielea încă-i albă. E vorba de o întâlnire inter-galactică, exotică, un fel de primă confruntare între două civilizaţii care nu aveau cunoştinţă una de cealaltă. Stilul vizual e cel al filmelor sci-fi, cu invazii extraterestre.

Bruxelles-ul negrului are conformaţia unui oraş cosmopolit presărat de ghetouri. Interesant este că atmosfera e cea a filmelor kitsch science-fiction din boom-ul pop american al anilor 1980: civilizaţiile sub-pământene sunt traduse prin hoardele de imigranţi ascunşi de poliţie, eroul – Obama al nostru – este un individ venit de pe o altă planetă care nu se mai află în situaţia de a regla o nelegiuire, ci de a se integra, iar zona de high-tech, nelipsită din nici un film cu extratereştri, este luată de un apartament haut de gamme, la un etaj decent ca să se bucure de priveliştea anostă a unui oraş cu ceva zgârie-nori.

Formula pe care Provost are curaj să o pună în practică este de a face un film social (facem un abuz generalizant) cu instrumentele unui film oniric şi pe alocuri chiar comic. Amadou vede că ultima lui soluţie de a se ridica din mizerie este să îşi folosească farmecul identificat în civilizaţia occidentală drept bun sexual şi uşor de exploatat. Încarnează astfel visul femeii albe (în universul filmic al lui Provost; mai departe, nu ştim dacă stau aşa lucrurile) de a se bucura de una neagră şi virilă, şi de a o preda la pubelă după utilizare. După predare, negrul încearcă să intre în viaţa noii sale cuceriri albe (a cărei bărbat, Provost îl minimalizează ca rol sexual, dându-i un aspect flasc, chiar impotent), nefiind familiarizat cu conceptul de one-night-stand vestic. Miza este ieşirea lui din mizerie şi urmarea unui parcurs social de un Julien Sorel african.

___________________________
The Invader / L'envahisseur
r. Nicolas Provost
Belgia, 2011