FILM: Ilusiones ópticas (r. Cristián Jiménez, 2009)

Nu doar cinemaul românesc se reinventează, avid să fie luat în seamă. Există şi în alte colţuri ale lumii cinematografii, unele cu mult mai multă tradiţie impusă global, care surprind. Până la răbufnirea internaţională a românilor, Şcoala Poloneză şi cea Argentiniană erau capete de afiş. În ultimii ani, însă, sunt alintate festivalier Chile, Mexic şi România.
 
Din Chile au plecat câteva titluri cel puţin recomandabile: Huacho (2009) (# 4 în lista filmelor din intervalul 2001-2010) (adus şi în România), o alternativă mult mai coerentă şi credibilă la orice film cu montaj alambicat propus de González Iñárritu, Navidad (Sebastián Lelio, 2009) (idem), sau recentele No (r. Pablo Larraín, 2012), remarcat la Cannes, sau şi mai recentul Gloria (din nou, Sebastián Lelio), premiul de interpretare la Berlinala de anul acesta.
 
Spre deosebire de „ai noştri”, filmul chilean e mult mai diversificat, şi tematic, şi stilistic. Iar un exemplu, încerc să îl conturez acum: un film pe numele lui Ilusiones ópticas, regizat de Cristián Jiménez. Global, o comedie neagră, filmul face parte din ce aş numi „categoria criticii societăţii schizoidale”. Dincolo de categorizarea asta, stă o formă de a aborda subtil comedia (re)facerii unei societăţi. Acţiunea se desfăşoară pe mai multe planuri, cu doi fraţi pe post de deschizători de fir narativ. O ea, angajată într-o companie medicală, aliniată la standardele capitaliste ale procedurii, şi un el, rateu al societăţii de consum, care în sfârşit se prinde de o slujbuliţă de paznic la mall-ul din oraş.
Fiecare din cele două piste acţionează independent: ea, pusă în situaţia de a consilia un roi de angajaţi ai companiei, aflaţi pe punctul de fi concediaţi, şi el, îndrăgostit lulea de o bogătaşă cleptomană pe care o filează prin camerele de supraveghere şi îi repară ţevăraia, printre altele, din bucătărie. Cele două planuri se întâlnesc în casa dintr-un cartier rezidenţial, unde fiecare casă-standard seamănă cu celelalte.
 
Dacă la nivel de scenariu, ritmul filmului nu este extraordinar, chiar dezechilibrat, Jiménez rezolvă problema mizanscenei exemplar. Pentru ca filmul să devină o epopee social-observaţională în mişcare, regizorul se slujeşte perfect de topos, pe de o parte, iar pe de alta, însăilează o sumedenie de scene-episod comice. Să le luăm pe rând.
În toposul filmului, oraşul este bine mapat: mall-ul; clădirea de birouri cu toate utilităţile, coridoare largi încadrate de geamuri, dar şi cea a îngerilor decăzuţi, a oamenilor disponibilizaţi, aflată în vecinătate, o casă veche, din lemn vopsit şi cariat, pe care, până şi băieţii de la IT o uită în caz de solicitare; cartierul rezidenţial al caselor-vagon (cu dormitorul la mansardă); casa bogaţilor, cu prosoape moi, servitoare, dar şi cu pijamale din satin (precum Bobby din Dallas, sau orice altă telenovelă latino-americană).
 
Toposul descrie mozaicul social în care o ţară încearcă să iasă la capăt iar Jiménez (lucru important) nu încearcă nicio secundă să iniţieze un partizanat. Ia de-a gata matricea socială şi face haz pe seama ei. Unde intervine însă, în cheia unei alegorii, este la nivelul panopliei de personaje, introducând în văzul tuturor un nevăzător. Un masor orb se operează, intervenţie medicală reuşită. Omul începe uşor să vadă, dar regretă în aceeaşi măsură: bogatele ţării preferă masorii orbi. Pe punctul de a juca într-un spot publicitar ca endorser al clinicii în care s-a operat, joacă rolul unui om care şi-a dorit dintotdeauna să schieze, dar la filmare, intră într-un pom, şi cade lat. Ce alegorie mai subtilă decât aceasta ar putea să vorbească despre o ţară trezită dintr-un leşin, acum în tranziţie, în care oamenii încep să vadă, să întrevadă o brumă de lumină, dar se lovesc de un dâmb, o iluzie optică a libertăţii?


blogul cu filme ilusiones opticas_05 blogul cu filme ilusiones opticas_18 blogul cu filme ilusiones opticas_22 blogul cu filme ilusiones opticas_29 blogul cu filme ilusiones opticas_33 blogul cu filme ilusiones opticas_36 blogul cu filme ilusiones opticas_50 blogul cu filme ilusiones opticas_57 blogul cu filme ilusiones opticas_61 blogul cu filme ilusiones opticas_64 blogul cu filme ilusiones opticas_65 blogul cu filme ilusiones opticas_98 blogul cu filme ilusiones opticas_105 blogul cu filme ilusiones opticas_111

0 comentarii:

comentează-te!