Două cu sex

Scot de la naftalină două filme care ar merita o privire, și care au în comun viața sexuală aflată în umbra unor complexe psiholgice.
 
Avem o dată ”Hemel / Paradis”, film olandez cu o tipesă care o arde aventurier prin paturile altora. Nimic de spus, doar că se dovedește că libertinajul sexual este de fapt o manieră disperată de a-și consuma o frustrare sexuală, aceea de a nu-și găsi armonia sufletească decât, sâc!, prin sex. Apare și un complex oedipian care cumva dă volum filmului, și îl salvează, pe de o parte de la înecul filmelor cu târfe neînțelese, pe de altă parte de liniaritatea redundantă (așa cum era cazul lui ”Shame”) a experimentării sexuale. 

Hemel (Paradis) are o relație destul de delicată cu tatăl ei, un playboy olandez el însuși: se ating, se privesc goi în oglindă, chestii normale până la vârsta de patru ani și puțin. Oricât de dezlănțuiți și dezinhibați ar părea, există o complicitate tăcută, o teamă pe care niciunul, nici celălalt nu și-o manifestă decât atunci când pactul este încălcat: Tatăl se încurcă cu o femeie, care de data asta nu mai este parte dintr-o aventură pasageră, ci lucrurile devin serioase.

Bile albe:
1. Actrița din rolul principal, Hannah Hoekstra, care livrează un personaj antipatic și mizerabil, dar enervant de credibil.
2. Deși e un film psiho-sexual care se ia în serios, ”Hemel” nu abuzează nici de explicații psihologice didacticiste, nici de scenele de sex maladiv.





Dacă filmul olandez evocat mai sus era vorba despre o tipă pe nume ”Paradis, în ””Bez wstydu / Shameless”, apare un puștan care dorește să intre în Paradis. În traducere, vrea să o pună de o relație incestuoasă cu sora lui mai mare. Întors în orașul natal, în casa părintească moștenită, pe Tadek îl apucă un dor de Paradis pierdut, vremurile acelea în care cei doi frați făceau baie împreună. Prostia pe care Filip Marczewski (regizorul) o comite este de a diviza filmul și într-un sub-plot care nici nu își are locul, și nici nu este dezvoltat suficient. Marek întâlnește o țigancă, care se îndrăgostește de el. Apare motivul minorităților subjugate de autorități și cel al evului-mediu țigănesc, în principal teme pe care filmul de ficțiune le poate duce într-o zonă a derizoriului. Mai ales că pelicula ar fi avut suficientă forță să stea pe propriile picioare prin zona relației incestuoase dintre cei doi frați. 

Bilă albă:
1. Un atu major este atmosfera de oraș polonez post-industrial amestecată cu detalii bourgeois-filmic-finisate (apartamentul), marcă a Școlii de Film Poloneze.

0 comentarii:

comentează-te!