FILM: Like Someone in Love (r. Abbas Kiarostami, Japonia, Franța,2012)


Nu ştiu cum sunt experienţele voastre cu filmele lui Kiarostami, dar la mine, merg precum un digestiv. Iranianul renegat pare să îmi spună că nu finalurile sunt cele care contează într-un film, ci lungile călătorii (cu mașina) de-a lungul peliculei. Drumul e cel care contează, imaginile care se perindă prin oglinizile retrovizoare, figurile din profil ale șoferilor sau acompaniatorilor, sau peisajul de dincolo de parbriz.

Există în ”Like Someone in Love” o scenă, chiar pe la începutul filmului, dacă nu mă înșel, în care protagonista, aflată la o masă de cafenea, este rugată de peștele/protectorul ei să meargă să presteze la casa unui amic de încredere. Fata, studentă, se prostituează pentru a-și plăti studiile. Scena respectivă, greu de evocat în cuvinte, probabil că va intra în indexul celor mai frumoase momente din filmele ultimilor ani. În absența bărbatului cu care dialoga, locul îi este luat de o prietenă a protagonistei, așezată anterior la o masă alăturată, pentru ca apoi să o părăsească și să revină la masa la care discuta, probabil, cu un client. Scena aia e cumva relevantă pentru modul în care Kiarostami vede filmul în sine: să îți tratezi personajele discret, să nu te intereseze nici trecutul și nici viitorul lor, și nici identitatea; drumul e punctul de interes, și orice ar apărea sub incidența întâmplării.

Nu știu despre ce a fost filmul ăsta. Despre cât de ușor îi este omului să intre într-un rol și să îi dea bătaie? Despre singurătate și alienare, îndulcită când și când de o piesă de teatru bine simulată? Poate toate la un loc?

”Like Someone in Love” vine după un ”Copie conforme”  plin-ochi de machiaj (deloc deranjant).

Un comentariu:

  1. o plăcere să-l privești, dar m-a dezamăgit. m-așteptam la ceva cel puțin de nivelul lui Certified Copy. Dar, asta e!, nu poți face numa filme extraordinare tot timpu :))

    RăspundețiȘtergere

comentează-te!