Krzysztof Kieslowski / Mâinile

Despre Kieslowski mi s-a părut întotdeauna foarte greu de vorbit. De fapt, de speculat. După o oarecare vizionare a unui film realizat de el, întotdeauna am avut impresia că am ”prins” totul, dar nefiind niciodată în deplinătatea puterii de a verbaliza experiența vizionării. La Kieslowski, ar trebui să operezi cu distincția între filmele realizate în Polonia până în jurul perioadei instaurării Legii Marțiale în Polonia, și cele post-eliberare (aici incluzând ”decalog”, ”Trilogia culorilor” și ” La double vie de Véronique”). Filmele din cele două perioade se diferențiază mult din punct de vedere valoric (vorbesc de cât de bine sunt scrise scenariile), dar cam toate au o coloană ideatică solidă. M-am tot întrebat de ce există diferența asta între primele lui filme, și cele realizate spre finalul vieții, în speță filmele produse în Franța. Iar răspunsul este cumva simplu: Kieslowski se debarasează brusc de albușul politic pentru a rămâne tot ce este mai bun în universul său filmic: premoniția, relațiile speciale dintre oameni, căutarea de sine. 


De-a lungul filmelor lui însă, o constantă s-a păstrat: prezența mâinilor. Și ce dacă? Câți regizori nu folosesc mâinile, le fotografiază plăcut, arată nervuri dacă personajul a muncit cu sârg? Câte filme nu încep cu o pereche de mâini? La Kieslowski însă, mâinile spun povestea lor: magică, metafizică, sentimentală. Am tot încercat să caut informații pe tema asta în ultimul an, dar am găsit comentarii firave spre deloc. Asta, pentru că nu eram sigur dacă ”mi se pare mie”, sau chiar există un fundament în ce am privit. Acum, nu mai este nevoie. Sunt sigur că mâinile își au sensul lor. Încerc să las povestea Mâinilor lui Kieslowski să își ghicească în palme, și să ne spună câteceva despre Kieslowski-Tatăl. 

1. Mâinile în limbajul codificat. În ”Fără sfârșit / Bez konca / No End” (1985), Ulla suferă de pe urma despărțirii fizice de soțul ei, un avocat implicat în special în procese politice ”grele”. După moarte, acesta continuă să își facă apariția. Mâinile sunt folosite pentru a comunica cu decedatul. Este singura modalitate prin care poate trece peste bariera dintre lumea materială și cea a celor plecați dintre noi, dar și calea sigură de a sfida sistemul politic care anihilează comunicarea. 

vlcsnap-2011-11-17-03h07m45s187vlcsnap-2011-11-17-23h26m15s152vlcsnap-2011-11-17-23h26m34s93vlcsnap-2011-11-17-23h26m43s181vlcsnap-2011-11-17-23h26m52s249vlcsnap-2011-11-17-23h27m00s85vlcsnap-2011-11-17-23h27m11s209

2. Raportarea la autoritate. Cel mai explicit în privința asta este ”Noroc orb / Przypadek / Blind Chance” (1981). Detaliile sunt inutile. Să vorbească imaginile.

vlcsnap-2012-07-07-21h14m04s250vlcsnap-2012-07-08-17h09m39s190
vlcsnap-2012-10-11-02h48m48s129vlcsnap-2012-10-11-15h56m18s56

3. Întoarcerea la origini. La intrarea pe poarta casei părinților, în finalul filmului, protagonista interpretată de Irène Jacob se oprește lângă un trunchi de copac.

vlcsnap-2011-12-13-02h21m49s165vlcsnap-2011-12-13-02h22m20s220

4. Apropierea fizică și spirituală.

vlcsnap-2011-12-13-02h12m29s201
vlcsnap-2011-11-20-21h02m54s72vlcsnap-2011-11-20-21h03m34s176
blogul cu filme kieslowski trois couleurs rouge_42
vlcsnap-2012-10-08-00h24m26s114

5. Conștiința de a fi a lucrurilor.

blogul cu filme kieslowski trois couleurs blanc_19blogul cu filme kieslowski trois couleurs blanc_20
vlcsnap-2012-10-08-23h54m48s250
vlcsnap-2012-10-08-08h33m44s55vlcsnap-2012-10-08-09h30m27s25vlcsnap-2012-10-08-09h30m47s228
vlcsnap-2012-10-11-17h22m47s226

6. Lumea ca voință și reprezentare. Teatrul de Păpuși.

vlcsnap-2011-12-13-00h46m44s191vlcsnap-2011-12-13-00h49m51s22

7. Trezirea la realitate dintr-o situație-limită sau moment de rătăcire.

vlcsnap-2012-07-08-17h17m17s193
vlcsnap-2012-10-09-00h49m49s235
blogul cu filme kieslowski trois couleurs rouge_28

8. Imposibilitatea individului de a schimba cursul lucrurilor.
 
vlcsnap-2012-10-09-00h59m56s182
vlcsnap-2012-07-07-20h54m17s156

9. Mâna creatoare.

vlcsnap-2012-10-08-00h32m16s75vlcsnap-2012-10-08-00h32m27s54vlcsnap-2012-10-08-00h32m47s239vlcsnap-2012-10-08-00h33m02s145

0 comentarii:

comentează-te!