FILM: si tu meurs, je te tue. (reg. Hiner Saleem, Franța, 2011)

blogul cu filme si tu meurs, je te tue

Cine nu a rămas cu imaginea simpaticului bătrânel din ”Vodka Lemon” care spera disperat la un ajutor din partea fiilor plecați de acasă, sau cu șifonierul purtat pe șosea, pe un ghețuș infernal? În ultimul său film, ”Si tu meurs, je te tue”, Hiner Saleem (regizor irakian, de etnie kurdă) face ceea ce știe să execute mai bine: să amestece, în dozaje perfecte, caricatura condiției umane și varietatea unui umor inteligent.
La barul unei cârciumi de cartier, un francez întâlnește un kurd, eliberat din închisoare. Dialogul este unul absurd:

- ”Cu ce te ocupi?”
- ”Aștept. Pe cineva. Tu?”
- ”Și eu aștept. Pe cineva. Totul!”

Din absurditatea unui dialog, în care cei doi necunoscuți evită să decoperteze prea mult despre trecutul lor, se va naște o prietenie de câteva zile. Asta, pentru că irakianul moare (în drum spre o mică afacere pe care proaspătul său prieten o punea la cale: gigolo pentru dame parisiene cu ceva bani în poșetă), lăsând în urmă un rucsac cu o fotografie a iubitei sale, câteva ouă fierte şi un strat gros de bacnote. Francezul este pus în situația de a-l duce la crematoriu în schimbul unui borcan cu cenușă așezat pe masa din bucătărie, și de a o întâlni pe iubita defunctului.

blogul cu filme si tu meurs, je te tue_03blogul cu filme si tu meurs, je te tue_04blogul cu filme si tu meurs, je te tue_13blogul cu filme si tu meurs, je te tue_14

În ciuda evenimentului nefericit care declanșează o intrigă de zile mari, Saleem inventează o comedie neagră, în care umorul de situație își duce traiul liniștit alături de sentimentele de umanism, fraternitate sau libertate câștigată. Motorul filmului este scenariul bine gândit, sinergia de grup (dacă este posibilă exprimarea), relațiile intime dintre personaje și un fel de plăcere care te împinge mai departe, în miezul filmului.
Ce am remarcat la regizorul kurd, inclusiv în filmele lui anterioare, este modul eficient în care leagă spațiul geografic de tematica sa: în ultimul film al lui Saleem, Parisul este un spațiu cald, prielnic întâlnirilor, revelațiilor emoționale, al libertății depline. Input-ul oriental pe care îl livrează prin prezența cartierelor dominate de kurzi, caricaturizarea contrastelor culturale (”Fii atent, în Franța, femeile sunt importante!”).

blogul cu filme si tu meurs, je te tue_15blogul cu filme si tu meurs, je te tue_16blogul cu filme si tu meurs, je te tue_19blogul cu filme si tu meurs, je te tue_20blogul cu filme si tu meurs, je te tue_21blogul cu filme si tu meurs, je te tue_22

0 comentarii:

comentează-te!