FILM: the incident (reg. Larry Peerce, S.U.A., 1967)

Filmul ăsta vine din Amerika care ştie să gestioneze un low-budget capabil să devină adevărat bijou, nefiind nevoie ca lipsa de viziune să fie compensată prin tot felul de artificii care ţin mai puţin de cinema – generalizez, evident. Era epoca de aur a filmului american observaţional, eliberat de ochii de cal ai Hollywood-ului (vezi Scorsese sau Cassavetes). „The Incident” nu este un film perfect; mai bine l-am declara drept unul salvat onorabil de la cele mai negre greşeli.

Inspirat de o întâmplare petrecută în America anilor ’60, când o femeie este omorâtă în faţa casei sub ochii vecinilor ascunşi după perdelele de la ferestre, neintervenind, „The Incident” construieşte în două segmente premisele unui exerciţiu de psihologie urbană. În prima parte, câteva micro-conflicte sunt dezvoltate independent – câteva dispute familiale, un homosexual ferit, un băiat de cartier şi ultima puicuţă agăţată (anticipând modelele „John Travolta” şi „Olivia Newton-John”, shoo-bee-doo-bap!), un cuplu de culoare -, pentru ca în cea de a doua parte, toate să concure la „incidentul” pe care se mizează. Toţi cei implicaţi în conflictele pregătitoare se întâlnesc într-un vagon de metrou din New York, pentru a fi batjocoriţi, umiliţi şi terorizaţi fizic şi verbal de doi indivizi. În mod ironic, huliganii sunt cei care pun punctul pe „i”. Miza este de a vedea cum oamenii din vagonul de tren reacţionează (sau cum nu reacţionează) la ce se petrece în jurul lor, dar mai ales la propriile lor metehne pe care le ascund în dulap.

Trei lucruri mi le-aş fi dorit de la filmul ăsta:

  1. Un Beau Bridges mai puţin afectat (tonul ăla angelic nu ştiu ce miză a avut, dar devine exasperant de flasc; sau poate nu am prins eu ideea). Totuşi era primul să rol, pare-mi-se.
  2. Ceva mai mult timp alocat primei părţi; ceea ce aş numi încălzirea „victimelor” este mult prea supusă lui „pe-repede-înainte”, având impresia că ai de a face mai degrabă cu un lanţ de scurt-metraje, şi nu cu un film compact.
  3. În lunga scenă a metroului, imaginea este mult prea studiată. Larry Peerce & co. sunt atenţi la fiecare mişcare de cameră şi fiecare secundă trecută. Treptat, treptat, ai impresia că totul este filmat în puf, şi nu într-un vagon de tren aflat în mişcare.


Filmul adună toate clişeele posibile, generalizările facile, dar arată că poate funcţiona şi aşa, perfect. Ar fi inutil să mai spun că "The Incident" a fost cenzurat, în cinematografe a rulat sporadic, şi că nici până în ziua de azi nu şi-a găsit loc pe lista distribuţiei de masă via dvd, în condiţii mai de doamne-ajută (ex.). Eu l-am văzut pe TCM TVR.

2 comentarii:

  1. Anonim5/21/2011

    Salut,ai idee cum pot face rost de film sau cand se mai redifuzeaza , deoarece as vrea sa il vad si eu. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. probabil că îl vor mai difuza. fac asta destul de des cu multe filme. am o copie - nu garantez calitatea, de pe o casetă video. :) dacă îmi laşi un mail pe adresa mea, ţi-o pot trimite :)

    RăspundețiȘtergere

comentează-te!