FILM: tulpan (reg. Sergei Dvortsevoy, Germania, Kazahstan, 2008)

Îmi vine în minte o scena din „Mongol”, în care unul dintre criteriile de alegere ale viitoarei neveste era marimea gleznelor. Cu cât erai mai solida, cu atât aveai sanse mai mari de a-ti gasi partenerul. În „Tulpan”, Asa depinde de gasirea consoartei pentru a-si stabili viitoarele coordonate ale existentei si o regasire a identitatii într-un spatiu în care se lupta sa se readapteze.

Plasata undeva în stepa kazaha, actiunea filmului se petrece în absenta personajului principal de drept. Tulpan, desi nu o putem privi decât pentru câteva secunde printr-o usa întredeschisa, este prezenta totusi pe durata întregului film. Îl avem în schimb pe Asa – un tânar cu o constitutie mongoloida, care o data terminat serviciul militar obligatoriu dar pastrând înca mirajul Moscovei, se reîntoarce pe meleagurile natale, în sânul familiei încropite care se ghideaza dupa legile iurtei. Casatoria reprezinta o piatra de moara pentru Asa pentru ca aceasta conditioneaza asigurarea unei turme proprii, care înseamna, implicit, si o independenta fata de familie. Discutia dintre el si cumnat este elocventa, iar pe alocuri, chiar comica: „Te casatoresti. Îti dau turma! Nu o faci, nu primesti nimic” la care Asa va raspunde: „Cu cine sa ma casatoresc? Cu o oaie? Doar atât gasesti pe aici!”.

Comicul sufla precum vânturile din film: subtil dar cu efecte bine plasate - veterinarul urmarit de camila sau melodia din tractorul-fosila, uzitata pe ritmurile oligofrenice ale prietenului lui Asa, comparatia dintre urechile lui Asa si cele ale printului Charles, „presedintele Americii”.


Asa are o personalitate contradictorie. Pe de o parte prefera sa paraseasca iurta pentru cucerirea Orasului fiind martorul propriei inadaptari. Pe de alta parte, viseaza la consolidarea propriei oaze pe care si-o deseneaza pe gulerul tinutei marinaresti. „Imagineaza-ti! Stepa si 900 de canale prin satelit!” îi spune Asa prietenului sau, gândindu-se la panourile solare japoneze si la vila dintr-o publicatie ruseasca. Si nu doar atât! Îi „vinde” visul sau si lui Tulpan spunându-i ca „La oras, sunt numai betivi si drogati!”, neluând în seama faptul ca însasi fata are propriul sau vis care se petrece departe de praful si iarba tocita a stepei. Cu toate acestea, încearca sa o invite la un compromis: în conditiile în care îsi doreste sa studieze, poate opta pentru cursuri prin posta.

Pentru Dvortsevoy, „Tulpan” reprezinta debutul în fictiune. Componenta etnografica arunca o nota de realism asupra povestii, desi este genul de initiativa care nu încearca sa explice mutatiile sociale din societatile nomade, în ciuda a câteva elemente precum mixul de replici în rusa si kazaha.

Trailer oficial
Detalii despre film
Go@asiacinefil

Sursa imaginilor: cinemagia.ro, allocine.fr

0 comentarii:

comentează-te!