FILM: oasis (reg. Chang-dong Lee, Coreea de Sud, 2002)


"Oasis" m-a dus cu gândul la "Jeux d'enfants" (2003) şi la romanul Laurei Esquivel, "Ca apa pentru ciocolată" (transpus cinematografic de Alfonso Arau în 1992 printr-un apogeu al realismului magic). Prin îmbinarea ritmului alert din filmul francez, al cărui pigment este dat tocmai de deschiderea unor paranteze narative şi relansarea povestirii, şi o scoatere din timp şi o reinterpretare a "oazei" ca spaţiu în care doi îndrăgostiţi sunt captivi, dar şi protejaţi în aceeaşi măsură, filmul acestui Chang-dong Lee îşi însuşeşte ceea ce eu aş numi o poveste de dragoste fără nicio picătură de melodramatism.

Ca notă de protocol, în condiţiile în care numele est-asiatice îmi sunt inaccesibile, voi numi personajul masculin "El" iar pe cel feminin o voi identifica cu "Ea".

"El" este un ratat social. A petrecut niscaiva ani în inchisoare pentru delicte "suspecte", în care singurul lucru care i-a lipsit a fost aventurarea culinară după bunul-plac! Întors în sânul familiei, continuă seria de acte iresponsabile ratând câteva joburi promise şi adâncind şi mai mult statutul de bubă a clanului. Plonjatul prin problemele altora este parte integrantă a naturii sale: este nervos - bate din picior tot timpul, şi are o constituţie de hamal - privirea şi gândurile îi zboară întodeauna la altceva. Fiecare reacţie vine întotdeauna iraţional - întrebat de "Ea" de ce i-a adus flori, răspunde în gol "Nu ştiu!".

"Ea" este o ratată social, de asemenea. Însă ratarea îmbracă o cu totul altă formă: victimă a unui atac cerebral, "Ea" este imobilizată în lumea tăcerii. Traumele nu sunt decât de natură fizică, instrumentele raţiunii fiind pe deplin funcţionale.


Relaţia dintre cei doi poate fi explicată prin interpretarea efectului "Fata Morgana" şi a mirajului pe care o oază le atrage după sine. "Ea" are un astfel de efect asupra lui "El", atrăgându-l într-un fel de joc al simţurilor-lipsă. Aş vrea să cred că este o reinterpretare a unei poveşti de dragoste renascentiste. Însă melo-filmul lipseşte cu desăvârşire, iar dramatismul este mai degrabă cizelat prin umor. Iar filmul, per ansamblu, nu exploatează în niciun fel motivele unei iubiri atipice, între doi handicapaţi. Gestul regizorului, mai mult decât inspirat, de a insera în cea de a doua parte a filmului scene conturate ca fiind realitatea din ochii lui "El" creează momente magice: Dansul indian, în care Prinţesa şi Generalul se mişcă în jurul unui elefant sau scenele contradictorii din metrou şi tren, în care "Ea" îşi imaginează cum îl loveşte cu o sticlă în creştetul capului - ca gest frivol, de dragoste.

Cei doi actori sunt formidabili prin constaţa lor iar gesturile sunt foarte bine studiate - una dintre principalele puncte forte în conturarea caracterelor. Profund impresionat!

Trailer oficial
Detalii despre film

3 comentarii:

  1. Salut! Cum ai facut rost de film? Io ma tot chinui(esc) sa-l iau de pe serverele torentiale fara sorti de izbava.

    RăspundețiȘtergere
  2. sincer, nu mai ştiu de unde îl am. presupun că l-am primit gratis pentru că am comandat la mâncare la domiciliu (kiddin'). dacă îmi laşi pe privat un mail, ţi-l pot trimite cţt de curând. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. neazapada@gmail.com este adresa mea.

    Ti-as fi vesnic recunoscator pentru cateva zile de la vizionarea filmului(incluzand ziua in care are loc vizionarea).

    RăspundețiȘtergere

comentează-te!