FILM: tuya ten shi/ nunta lui tuya (reg. Quanan Wang, China, 2006)


În luna mai, a anului trecut, revista National Geographic dedica un număr special fenomenului numit China. Istoria ancestrală, perioada tulbure de la începutul secolului al XX-lea şi mutaţiile sociale din ultimele decenii - toate erau cuprinse în ediţia în limba română, preluând seriile de articole de la centrul american., oferind o imagine de ansamblu a Chinei cotidiene. "Nunta lui Tuya" este o formă originală de a ilustra efectele pe care ritmurile globalizante şi goana "după aur" a Estului Chinei sunt simţite într-o mică comunitate mongoloidă din multietnicul Nord. Conflictul dintre tradiţie şi valul de industrializare (urbanizarea forţată) este profund remarcat de către regizor, care creează, aparent, povestea unei femei împăcată cu universul său limitat - iurta, "casa mare", cireada de oi, problema apei potabile şi o familie pe care trebuie să o întreţină singură.

O cunoaştem pe Tuya care, pusă în situaţia de a se confrunta cu un soţ paralizat, încearcă să preia în propriile mâini întregul ciclu al muncilor de subzistenţă. Divorţează formal de acesta pentru a se implica într-o a doua căsătorie menită a suplini ajutorul masculin. Condiţionată voluntar de responsabilitatea pe care o poartă faţă de adevăratul soţ, primeşte mai multe vizite hilare a unor potenţiali peţitori. Momente tragi-comice, vizitele interesate ale bărbaţilor dau naştere unor momente care ajută conturarea personajului "Tuya". Ochii ne sunt deshişi către o lume rurală confruntată cu lupta pentru supravieţuire, materială dar şi morală.
Filmele bune creează momente-simbol. Discuţia dintre Tuya şi cumnata sa devine momentul-nucleu al întregului film. Aflând că însăşi Tuya se confruntă cu grave probleme de sănătate, cumnata o îndeamnă să se recăsătorească aprobând ideea că va avea ea însăşi grijă de infirmul Bater, declarând "Pot să am grijă de Bater. O gură în plus nu înseamnă nimic. Dar dacă te duci şi tu (moartea), ar însemna încă patru." Conştientizând responsabilitatea fiecărui om faţă de cei din jur şi înţelegând că sinuciderea este o poartă de evadare laşă tocmai din acest coşmar, Tuya îi va declara soţului, după tentativa de sinucidere a acestuia, "Nimeni nu are voie să moară!".

Magia filmului stă în naturaleţea actorilor. Revelaţia Yu Nan (Tuya) emană o frumuseţe care transcede dincolo de cameră, în ciuda basmalelor şi a hainelor ponosite. Regizorul creează una dintre cele mai emoţionante relaţii de loialitate (pe care am văzut-o într-un film) dintre doi soţi - scenele de discuţie la ceas de seară sunt atât de magice datorită simplităţii replicilor. Scena abandonului într-o casă socială a lui Bater, în care cei doi îşi întâlnesc privirile prin geamul spitalului este sfâşietoare. Mara lui Slavici este doar o caricatură.
Estetic, natural, îngrijit, "Nunta lui Tuya" face posibilă redobândirea plăcerii de a privi filmul lucrurilor simple. Imediatul problemelor cu care se confruntă personajele dau nota de realism peliculei. Gobiul este prietenul nostru şi ne spune cum încearcă să supravieţuiască Industrialismului şi să îşi protejeze fiii.

Trailer oficial
Detalii despre film
Yu Nan

Sursa imaginilor: cinemagia.ro, allocine.fr

0 comentarii:

comentează-te!