FILM: le fabuleux destin d'amélie poulain (reg. jean pierre jeunet, Franţa/ Germania, 2001)


Nu ştiu dacă "Amélie" ar fi fost sublimul film al lui Jeunet fără Audrey Tautou, şi nu ştiu nici dacă actriţa franceză ar fi fost "the magnificent Audrey" de astăzi. În mod cert însă, pentru Tautou a fost rolul vieţii sale - performanţă care nu a fost egalată poate dintre actriţele franceze din Noul Val doar de către Marion Cotillard. Fata cu o dentiţie imperfectă a făcut înconjurul lumii transformând afişul filmului într-o adevărată icoană. Buzele ţuguiate şi sprânceana dreaptă arcuită i-au dat lui Jeunet personajul suprem al filmografiei sale. Privirea blajină, de fată prostuţă i-au făcut până şi pe americani să semneze condica la proiecţia filmului în Statele Unite, cunoscut fiind exclusivismul piaţei cinematografiei nord-americane, asigurând un venit încasat din bilete de aproximativ 50 de milioane de dolari, cam de 10 ori mai mult decât 4/3/2, film românesc care primea în cutia milei. Şi ca să nu mai pui la socoteală şi cele 5 prezenţe pe lista scurtă a Oscarurilor, fapt datorat în mod cert influenţei pe care Jeunet o are la Hollywood.




Amélie este un personaj original: scenariul pare făcut pentru Tautou, iar regizorul înţelege nestemata pe care o are în desagă şi o scoate în văzul lumii. O dată cu Amélie, actriţa din hexagon iese din anonimat şi spune povestea unei tinere din Montmartre-ul parizian, cu probleme de relaţionare inter-umană. Având o mamă cu probleme psihice, şi un tată a cărui singulară atingere vine o dată pe lună, o dată cu controlul medical, Amélie este atât de emoţionată de atingerile parentale încât îi induce tatălui său ideea că fiica suferă de probleme cardiace. Lipsa suportului familiei este compensată prin ataşamentul faţă de un peşte sinucigaş.




Secţiunea "banalele plăceri ale vieţii" fac deliciul personajului. Amélie se întreabă câte cupluri au în acest moment orgasm în Parisul său, îi place să îşi îngroape degetele în săculeţii cu cereale sau să spargă crusta zahărului ars. Fiecare moment de glorie al filmului în care retrasa Amélie juisează, sunt marcate de close-up-ul pe faţa actriţei: buzele ţuiguiate şi sprânceana dreapta încruntată devin astfel elementele identitare ale filmului. Dacă îţi arat afişul filmului, punem pariu că îl recunoşti imediat?

Trailer oficial


0 comentarii:

comentează-te!