FILM: import/export (reg. ulrich seidl, Austria, 2007)


"Import-Export" se încadrează perfect în zona filmelor revoltătoare. "Nu caut să amuz oamenii prin filmele mele, ci să îi ating, poate să îi enervez. Filmele mele nu aduc o critică la adresa individului, ci la cea a societăţii. (...) Vreau ca oamenii, în cinematograf, să se confrunte cu ei înşişi", declara Ulrich Seidl într-unul dintre interviurile sale.

Cu acurateţea unui adevărat film documentar, "Import-Export" urmăreşte povestea paralelă a doi indivizi provenind din spaţii spaţii geografice diferite, dar care urmăresc acelaşi punct final: regăsirea demnităţii umane printr-o aşa-zisă împlinire financiară şi sentimentală.

O avem, pe de o parte, pe Olga, o ucrainiană ce locuişeşte într-un mic orăşel de provincie, care luptă pentru a-şi întreţine mama şi fiul minor. Problemele financiare, ocupaţia sa de asistent medical neprivând-o de astfel de probleme, o împing la o anume decădere morală. Mai întâi, consiliată de o prietenă, se implică efectiv în activitatea unui video-chat erotic. În ciuda faptului că satisfacţiile financiare sunt rezonabile, Olga se confruntă pentru prima dată cu mizeria interlocutorilor săi. Scenele de auto-satisfacere la comandă, ordinele şi injuriile primite prin intermediul telefonului de la germanii cu tulburări sexuale sunt primele momente care ne contrariază. Primind consiliere de la o veche prietenă, ucrainianca reuşeşte să găsească mult doritul loc de muncă în Austria, ca infirmieră într-un spital de geriatrie, unde se confruntă cu alte demolări ale visului occidental.

De cealaltă parte a filmului, îl avem pe Pauli, un tânăr austriac care nu reuşeşte să îşi asume responsabilităţile cerute de un job. După mai multe încercări de a-şi găsi un loc de muncă, şi aflat sub presiunea unor interlopi faţă de care are o multitudine de datorii în bani, se decide să se alăture tatălui său vitreg într-o micro-afacere bazată pe exportul de dulciuri. Deşi cele două personaje centrale nu se vor întâlni niciodată, ambii vor face, indirect, un schimb de experienţă Est-Vest. Olga se va confrunta, cu un sistem social austriac putred, dar foarte bine cosmetizat iar Pauli îşi va cunoaşte tatăl vitreg sub cele mai întunecate aspecte - acelea ale exploatării erotice, piperate cu o multitudine de frustrări sexuale. Ne confruntăm cu un al doilea moment-limită, atunci când tatăl "agaţă" o ucrainiancă naivă pe care o supune la o noapte de sclavagism al fanteziilor erotice patologice.





Seidl dă dovadă de un nivel de luciditate ridicat. În filmul său, el demască societatea de consum occidentală, prezentând faptele însă într-un mod natural. El observă o societate denaturată prin însăşi indivizii săi (pianista lui Haneke îşi are şi ea locul). El se mai leagă încă de o oarecare inocenţă a Estului, dar care stă să se prăbuşească moral sub cererea vestică.

"Import-Export" este filmul demascării fundamentelor pe care societăţile occidenatale se bazează, care scoate la lumină putregaiul şi bolile sociale în plină ascensiune, încearcă să refacă inocenţa plăpândă şi vidul Estic (Olga calcă întodeauna în drumul său spre casă pe zăpada proaspăt aşternută).

INFO: Seidl nu apelează la actori profesionişti. Aceasta nu a împiedicat creierele de la Cannes să nu treacă filmul pe lista scurtă a selecţiei oficiale, în anul în care Mungiu triumfa.

Poţi descărca filmul gratuit de aici (I) şi aici (II) (link-ul va expira in 10 zile de la data acestui post).

Trailer oficial
Website oficial

Sursa imaginilor: cinemagia.ro, moviecritic.com.au.

0 comentarii:

comentează-te!