FILM: üç maymun/ cele trei maimuţe (reg. nuri bilge ceylan, Turcia/Franţa/Italia, 2008)


"Üç Maymun" este, probabil, unul dintre cele mai aştepatate filme de către mine. Motivele sunt diverse, numele regizorului ar putea fi unul, dar o să îl evit cât de mult se poate, pentru a nu pica în patima snobismului. În "Uzak", regizorul îşi punea la bătaie propriul apartament drept platou de filmare pentru multe dintre scenele de interior. În filmele anterioare, soţia acestuia, şi chiar el se implicau chiar şi în componeneta actoricească a filmelor, şi în post-producţie - principalele motive fiind bugetul restrând disponibil. De această dată, nimic din munca de platou nu are a mai face cu producţiile anterioare, doamna şi domnul Ceylan rămânând doar în spatele camerelor de filmare. Pare-se că şi bugetul filmului să fie cu mult mai binevoitor, iar asta se vede în mod cert în produsul finit.





Ceylan pune şi de această dată în centrul povestirii familia, refăcând parabola celor 3 maimuţe care, o dată confruntate cu o situaţie neprevăzută, eşuează în a se mai înţelege. Avem un triunghi format dintr-un tată loial şefului, care în schimbul unor garanţii financiare semnificative decide să intre în închisoare pentru o faptă care ar putea compromite cariera politică a "celui cu banii", o mamă responsabilă atât timp timp cât se fereşte de momelile sentimentale exterioare familiei, şi un fiu, revoltat, loial educaţiei paterne şi care accede la o împlinire financiară rapidă. La intersecţia dintre cele trei maimuţe simbolice, se află omul politic rece, deloc ortodox în privinţa relaţiilor interumane, cu o gândire strategică, dar care nu îl fereşte de un sfârşit crud.





Ceylan este un regizor realist. El zăboveşte asupra fiecărui detaliu, indiferent că este vorba de o sticlă de Cola scoasă din frigider, fie de mimica feţei în momentele încinse. El lasă spectatorul să privească cele mai intime aspecte ale vieţii banale. Culorile sunt unele grave, post-producţia având ca principală sarcină de a crea acel loc idilic al familiei, acele elemente pe care camera de filmare nu le poate produce. Cu toate acestea, efectele de grafică nu refac scene fantastice, ci ele contribuie la decriptarea mesajelor paralele filmului. Discuţia dintre mama infidelă şi magnatul imoral este surpinsă de directorul de imagine, de la depărtare, având un cadru general în care norii de ploaie îşi fac apariţia, în concordanţă cu dialogul aprins la care suntem martori. Acel personaj imaginar care se înfăţisează fiecăruia dintre personajele centrale te duc cu gândul la existenţa unui alter ego al fiecăruia, la gândurile pe care nici unul dintre ei nu le poate formula în realitate.

"Üç Maymun" este povestea familiei middle class, incapabilă de a comunica.

Trailer oficial
Website oficial
Mai multe detalii despre film
Despre "Uzak" @jurnalul unui tip frustrat de vreme

0 comentarii:

comentează-te!