FILM: auf der anderen Seite (reg. fatih akin, Germania/ Turcia/ Italia, 2007)


"Nici un om nu este sortit singurătăţii" remarcă unul dintre personajele din umanistul "Auf der anderen Seite", urmând tradiţia turcă. Această declaraţie-etalon va ghida şi explica tot firul narativ al filmului. Fiecare gest şi fiecare scenă încheiată într-un mod revoltător îşi poate găsi raţiunea prin acest crez pe care regizorul turco-german îl urmează cu sfinţenie.

Filmul este format din trei părţi, fiecare din ele o parabolă în sine. Tehnica narativă este cea folosită de Alejandro González Iñarritu în "Amores perros" (Mexic, 2000) sau "Babel" (Franţa, Statele Unite, Mexic, 2006), în care mai multe poveşti individuale se întretaie în anumite punct generând o serie de cauze şi efecte.
Pentru început, luăm act de relaţia banală dintre un tată care încearcă să treacă prin schimbările apărute o dată cu înaintarea în vârstă şi fiul Najat (Baki Davrak), educat în stilul german, în ciuda rădăcinilor turce. Această banalitate este spulberată o dată ce bătrânul Ali (Tuncel Kurtiz) convinge o prostituată pe care o cunoaşte într-unul dintre cartirele roşii ale oraşului, să locuiască cu el, în schimbul unor câştiguri financiare. Pentru început, fiul nu priveşte cu ochi buni trecutul acesteia şi contextul în care Ali o cunoscuse. O relaţie magică se înfiripă între ei, o dată ce fosta prostituată Yeter (Nursel Koese) îşi deschide sufletul şi face cunoscut motivul pentru care a apelat la o astfel de îndeletnicire. O dată cu Najat, noi toţi suntem martorii dezvăluirii femeii: astfel, aflăm că are o fiică în Turcia, pe care susţine financiar pentru a-şi finaliza studiile. Vulcanul erupe în momentul în care Ali o ucide din culpă pe refugiata Yeter iar bătrânul este expulzat în ţara de origine. Profund marcat, fiul pleacă definitiv în Turcia în căutarea fetei, recent orfană, considerând că "un ciminal nu îmi este tată".




În a doua parte a filmului, o cunoaştem pe Ayten (Nurgul Yesilcay) care, implicată în mişcarea de recunoaştere a drepturilor civile ale etnicilor kurzi decide să plece clandestin spre Germania pentru a-şi găsi mama. Aici o cunoaşte pe Lotte (Patrycia Ziolkowska) cu care dezvoltă o relaţie lesbiană bazată pe sentimente profunde, aşa cum încearcă să ne dovedească Akin, în cea de a doua parte a filmului. Identificată de poliţia federală, Ayten este expulzată, Lotte urmând-o, trecând şi ea Bosforul.





Dacă în "Gegen die wand", Akin punea un profund accent pe scenele de violenţă, în "Auf der anderen Seite", violenţa este doar o componentă secundă a filmului. Deşi ai putea foarte uşor cârcoti pe marginea scenariului, cusut, este adevărat, cu aţă albă, în care coincidenţele de timp şi spaţiu pentru personajele-nucleu ale filmului sunt uneori greu de digerat ca realitate, Akin dă dovadă de o maturizare profundă ca regizor. Momentele memorabile nu sunt nici aici puţine. Elementele marca Akin sunt reconfirmate şi în pelicula de faţă. Cine poate uita memorabila apariţiei a acelei interprete, în "Cu capul înainte", cântând drama personajului central pe malul Bosforului, încadrată de o multitudine de covoare turceşti? Şi în acest caz, Bosforul, străzile Instanbulului, motivul regăsirii rădăcinilor, antiteza dintre fanatismul cutumelor familiale şi lupta de modernizare ale societăţii turce - constituie filmul akinian. De această dată, Akin este cu mult mai profund. Latura mai sensibilă a regizourului, mesajul umanist, îşi regăseşte expresia. Miza politică nu trebuie nici ea neglijată. Nu este deloc întâmplătoare scena în care întrebat despre o carte care tratează problema legislaţiei din Turcia, Najat o îndrumă pe Lotte către un raport al celor de la Amnesty International, document care la vremea scrierii scenariului făcea subiectul unor largi dezbateri în interiorul instituţiilor de stat turce şi condimentau negativ relaţia cu oficialii Uniunii Europene.

Îi iertăm cosmetizarea micronică a scenariului domnului Akin judecând simplu şi spunând că scopul scuză mijloacele. "Auf der anderen Seite" te lasă mut până la final iar regizorul, empatizând cu tine, îţi oferă un generic de final spălat de apa mării ajutându-te să îţi revi din şoc. E momentul regăsirii!

Trailer oficial
Detalii despre film

Sursa imaginilor: cinemagia.ro

0 comentarii:

comentează-te!