den Brysomme mannen/ omul problemă (reg. Jens Lien, NO/IS, 2006)


Alegerea filmului a fost simplă: prezenta un anume exotism (nu vezi oricând un film scandinav, la noi!) şi un poster ciudat pop art. Halal argumente, dar de cele mai multe ori merge. Se întâmpla acum vreo 2 ani să îl vâd în răcoroasa Europa, unde, surprinzător, erau destul de mulţi oameni care să aburească "felinarele" îngheţate.




Nucleul dur al filmului aduce, oarecum, cu tematica orweliană. Un tânăr se trezeşte într-o lume perfectă: oamenii zâmbesc indiferent de ce le spui, criminalitate zero, calcule matematice perfecte la locul de muncă. Nu avem nici o idee dacă protagonistul îşi are rădăcinile în altă parte, însă, într-un moment de luciditate, îşi dă seama că dincolo de aparenţele ce îi sunt vândute ca unică realitate, mai există o lume. Acum intervine şi componenta "Truman Show". El caută să găsească calea de a evada din acest lanţ perfect. Inadaptat, dar şi curios să afle ce se întrezăreşte dincolo, personajul nostru evadează aparent pentru ca în final să fie readus la vatră pentru a începe un nou ciclu de "perfecţiune".





Filmul, dincolo de firul acţiunii, realizează o radiografie crudă a societăţii norvegiene. Acest Jens Lien încearcă să scuture din temelii conformismul societăţii norvegiene, şi în special al statelor scandinave. Nu este ascuns faptul că cetăţenii norvegieni (şi danezii) contribuie semnificativ mai mult la sistemul de impozitare şi taxe, decât oricare alt cetăţean european (în jur de 70% din venitul înregistrat). Acest fapt se datorează gradului ridicat al cetăţenilor faţă de sistemul instituţional de stat. Criminalitatea de orice natură este scăzută, rata şomajului de asemena. Fratele cel Mare, în acest caz, este chiar statul care, spre deosebire de metafora orweliană prin care sunt exprimate sistemele totalitare, se legitimează in acest caz tocmai prin expresia protecţiei sociale. Stabilitatea sistemului este garantată prin conformismul la care este supus fiecare cetăţean. Factorii devianţi sunt aduşi pe "calea cea bună", printr-o reeducare doctrinară, şi nu eliminaţi - cam aceasta ar fi diferenţa dintre o manieră totalitară de a guverna, şi una propagandistic-democrată. "Omul problemă" este reintegrat.





Sursa imaginilor: cinemagia.ro
Detalii despre film
Pagina oficială

0 comentarii:

comentează-te!