kedma (reg. amos gitai, ita/isr/fra, 2002)


Primele zile ale infiintarii Israelului. Evreii veniti din Europa, victoriosi in fata Holocaustului, dar impinsi la un nou Exod biblic.
"Kedma", ca si "Free Zone" sugereaza ideea de ciclicitate a sortii. Din persecutati, evreii devin persecutori (iar stirile de astazi din zona Orientului o confirma!). Insa rolurile sunt intersanjabile, iar asta accentueaza si mai mult viitorul udat de teama, insecuritate, ura irationala. Ceea ce Gitai sugereaza este incapacitatea poporului evreu de a invata din propria soarta, aratandu-se intolerant, dar parca... si mai dramatic este esecul asupra caruia este sortit poporul semit, care a crezut ca prin puterea armelor, poate sa isi regaseasca libertatea prin unitate la care a sperat de mai bine de un mileniu.

Filmul lui Gitai nu are o actiune propriu-zisa. Fiecare scena este ridicata la nivel de simbol, cu rolul sau bine determinat in film. Adaptarea scenariului... ce piesa de teatru ar mai iesi!

0 comentarii:

comentează-te!